Masennuksen käsitteen otti vuonna 1845 käyttöön saksalainen psykiatri Wilhelm Greisinger. Jatkossa tämän termin ottivat käyttöön toisetkin tiedemiehet ja nykyisin sanaa käytetään jo laajasti. Kansainväliset tutkimukset osoittavat, että 15-20 prosenttia aikuisista kärsii nykyisin masennuksen oireista ja vähintään 12 prosentilla heistä ilmenee masennusta. Miksi asia on niin?

Pidätellyt ja ratkaisemattomat tunteet

Ihmisluonteen normaali osa on tuntea tunteita ja surua, pelkoa, ahdistusta tai ahdistusta. Jos nämä tunteet jäävät elämäntilanteista johtuen pitkäaikaisesti työstämättä tai ratkaisematta, syntyy masennusta.

Masennuksen nimi tulee englanninkielen sanasta ”depress”, alas painaminen. Ne ovat vammoja, jotka on painettu alas ja työnnetty sivuun. Vammoja voivat olla esimerkiksi rakastetun menetys, vanhempien paine olla menestynyt, ahdistuksesta seuraava häpeä, yksinäisyyden, selviytymisen tai ikääntymisen pelko jne. Tämä tarkoittaa, että ihminen painaa käsittelemättä jääneet tunteet alas, koska ei uskalla tai ei osaa selviytyä näistä tunteista ja tilanteista.

Tämä kielteinen käsittelemättä jäänyt energia alkaa etsiä ulospääsyä ja sellaisina tavallisesti ovat ahdistushäiriöt, mielialahäiriöt, masennus, levottomuus, painostus, pelot jne. Keho näyttää ahdistuksella ja levottomuudella sen, että ongelma vaatii ratkaisua.

Masennukset ja ahdistukset osoittavat, että ihminen ei tunne itseään. ItseeLahendamata tundednsä katsomista ei ole opetettu, ei myöskään tunteiden ohjaamista ja oman sisäisen maailman suhteen työskentelyä. Itseensä katsomista ei suosi nykypäivän kiireinen ja muutoksia täynnä oleva maailma, saavuttamiskulttuuri ja suuri velvollisuuksien määrä. Ihmisillä ei yksinkertaisesti ole aikaa ajatella ajatuksiaan loppuun saakka ja järjestää ns. oman sisäisen maailmansa tiedostoja. Niin kuin tietokoneessa on ajoittain aihetta luoda järjestystä, niin on syytä järjestää myös sisäistä maailmaa.

Masennusta ja ahdistusta voivat aiheuttaa muutkin monenlaiset tekijät, esimerkiksi perinnöllisyys, ympäristö, elämäntapa, hankalat ja puutteelliset lähisuhteet, huumaavien aineiden tai alkoholin väärinkäyttö, aivojen kemian tas

 

apainon puuttuminen tai muut terveydelliset tilat.

Monet luetellut syys viittaavat ratkaisemattomiin tunneongelmiin, elimistön puuttuviin ravintoaineisiin ja terveyttä vahingoittavaan elämäntapaan. Kaikki ne vaativat ratkaisuja tai ammattilaisen apua.

Masennuksen alku ja kulku

Sairautena masennus on tavallisesti alultaan hiipivä. Masentuminen voi olla:

  • hetkellinen eli depressiivinen affekti – mieliala, joka kestää päiviä, tai
  • kliininen masennus – joka kestää monta kuukautta, jopa vuosia.

Pysyvät häiriöt aiheuttavat toimintakyvyttömyyttä, huonontavat elämänlaatua ja alkavat häiritä meitä suorittamasta päivittäisiä toimiamme. Mielialahäiriöiden kokeminen saattaa olla epämiellyttävä kokemus niille, joihin se vaikuttaa, ja heidän perheilleen, mutta se voi myös mahdollisesti olla vaarallinen tilanne, joka johtaa muihin terveysongelmiin tai jopa itsensä vahingoittamiseen.

Mikä on masennuksen ja ahdistushäiriön eri ja miten ne voi tunnistaa?
Depressiivisille häiriöille luonteenomaista on pysyvä surullisuuden tai toivottomuuden tunne, tilapäiset itsemurha-ajatukset tai teot ja päivittäisen yhteiskunnallisen ja työtoiminnan kärsimät vahingot. Vikipedia antaa masennukselle seuraavan selityksen – depressio eli masennus on mielialahäiriö, jolle luonteenomaista on ennen kaikkea laskenut mieliala, kiinnostusalojen supistuminen ja elämänilon katoaminen ja energian väheneminen. Niihin liittyy usein nopea väsyminen (jopa pienen ponnistuksen jälkeen) ja vähentynyt aktiivisuus. Jotkut seuraavista masennushäiriöiden oireista esiintyvät masennuksesta kärsivillä ihmisillä lähes päivittäin viikko-, kuukausi- ja vuosikaupalla:

  • Masennusmieliala kestää suuremman osan päivästä
  • Kiinnostuksen tai nautinnon puute tavanomaisissa toiminnoissa ja suhteissa
  • Uupumus tai energian puute
  • Unettomuus (ongelmat nukahtamisen ja nukuksissa pysymisen suhteen) tai hypersomnia (liiallinen unisuus päiväsaikaan)
  • Keskittymiskyvyn tai päätöksentekokyvyn puute
  • Arvottomuuden, avuttomuuden, toivottomuuden ja/tai syyllisyyden tunteet
  • Ajatukset kuolemasta tai itsemurhasta

Ahdistushäiriöistä kärsivät ihmiset kokevat jatkuvia huoli-, pelko- tai paniikkitunteita, usein tilanteissa, joissa pääosa ihmisistä tuntee olonsa mukavaksi tai vapaaksi.
Stressin (ml. ahdistus, ärtymys, paniikkikohtaukset, masennus) ja aineenvaihdunnan yhteys

Stressi vaikuttaa suoraan hermojärjestelmään, joka on tiiviisti sidoksissa suoliston toimintaan. Hermojärjestelmän voi jakaa kahteen osaan – sympaattiseen ja parasympaattiseen. Sympaattinen hermosto takaa elimistön toiminnan stressi- tai vaaratilanteessa, parasympaattinen taas silloin, kun elimistö on rauhantilassa.

Vaaratilanteessa keho ikään kuin jähmettyy – tulee päättää, taistellako vai paeta. Kaikenlainen stressi viestii hermojärjestelmän kautta aivoille vaarasta. Sympaattinen hermosto kytkeytyy päälle. Sympaattisen hermoston käynnistyessä keho suuntaa kaikki voimavarat (energian, verenkierron, ravinneaineet) lihaksiin ja päähän löytääkseen nopeasti voimia taisteluun tai pakenemiseen. Tämä tilanne tapahtuu kaikkien kehon muiden järjestelmien laskuun.

Jatkuvan stressin yhteydessä ruoansulatusjärjestelmän verenkierto ja ravintoaineiden kuljetus kudoksiin ja soluihin ovat häiriintyneet, sillä koko huomio ja energia on jatkuvasti lihaksissa. Se uuvuttaa lihaksiakin. Jatkuva lihasjännitys aiheuttaa lopulta lihasjäykkyyttä ja kipua. Jännittyneistä lihaksista veri, vesi tai energia ei liiku kunnollisesti läpi. Siitä voi päätellä, että fibromyalgia (lihasjännitykset ja kivut) voi syntyä stressistä ja apua voi saada esim. B-vitamiinien ja magnesiumin suurennetuista annoksista, jotka ovat tarpeen hermojärjestelmälle. Stressitilanteessa ei ole ihmisillä myöskään seksuaalista halua, sillä verenkierto keskittyy muualle. Seksuaalista halua syntyy rentoutuneessa ja rauhallisessa tilassa. Pitkäaikaisen stressin tuloksena solun puutteellinen varustaminen ravinnolla, vedellä ja hapella, joka aiheuttaa solun vaurioita. Kun kehon solut ovat nälässä ja hajoamassa, ihminen ei voi mitenkään olla iloinen ja hyvällä tuulella. Kun tähän vielä lisätään yksipuolinen epäterveellinen ja vähän ravinneaineita sisältävä ravitsemus, vähäinen veden juominen ja liikkuminen, tuloksena on vakavia kroonisia sairauksia
Kokeile ennen masennuslääkkeiden ostamista muita ratkaisuja, esimerkiksi:

  • Muuta elämäntapaa – vähennä tupakointia, alkoholin ja kahvin käyttöä.
  • Tarkasta ravitsemuksesi – saattaa ilmetä ruokaintoleranssia ja -allergiaa. Ruokaintoleranssin yhteydessä yliherkkyyttä aiheuttava ruoka on keholle myrkkyä, joka vaikuttaa hermojärjestelmään vahingollisesti. Keliakia aiheuttaa masennusta. Juuri vehnä-, maito-, sokeri- ja lihatuotteet ovat tärkeimmät elintarvikkeet, joita keho ei välttämättä siedä.
  • Vähennä sokerista valmistettujen tuotteiden käyttöä, ne aiheuttavat kehon happamoitumista. Happamassa ympäristössä syntyy tulehduksia ja erilaisia vakavia sairauksia. Liiallinen sokeri vahingoittaa hermojärjestelmää.
  • Anna mahdollisuuden mukaan mitata vitamiini-, kivennäisaine-, rasva- ja aminohappotasosi. Puuttuvat mikro- ja makroravinteet aiheuttavat elimistössä ärtyneisyyttä, koska keholla yksinkertaisesti ei ole aineita, joilla pitää itsensä toiminnassa ja mistä rakentaa itseään. Esim. aivosolut koostuvat suuresti rasvoista ja jos ihminen ei syö rasvoja, esim. kalaöljyä, oliiviöljyä, hamppuöljyä, saksanpähkinäöljyä (omega 3, 6, 9 -rasvat), niin aivot ovat yksinkertaisesti paniikissa, koska aivoille ja aivojen toiminnalle tärkeää ainetta ei ole. Magnesiumin ja B-vitamiinien puute aiheuttaa häiriöitä hermojärjestelmässä, jonka seurauksena on ahdistusta, ärtymystä jne.
  • Käytä enemmän vettä, sillä ihminen koostuu 60-70 % vedestä, ja jos vettä ei ole, yksikään kehon prosesseista ei voi toimia, sillä vesi on yksi tärkeimmistä aineista, joita aivan jokainen kehonosa ja solu tarvitsee prosesseihinsa. Keho antaa epämukavuuden tunteella merkin siitä, että sillä on paha olla.
  • Liiku enemmän – kuntoilu eli fyysinen liikunta on paras keino vapauttaa kielteisiä energioita ja onnen hormoni serotoniinin valmistaja. Liikunta polttaa kehossa olevaa sokeria eli kaloreita. Sokerin eli hiilihydraattien palaessa kehossa syntyy energiaa. Mitä enemmän liikuntaa ja happea, sitä enemmän kehon soluissa aiheutetaan mitokondrioita, ”soluvoimaloita”, jotka vastaavat energian tuotannosta.
  • HUOM! Pyydä omalääkäriä ottamaan kilpirauhasen (esim. Hashimoton tyreoidiitti), anemian (c-vitamiinin ja raudan puute), hiivasieni Candida albicansin aiheuttaman hiivataudin ja dysbakterioosin analyysit, jotta voidaan sulkea pois ne sairaudet, jotka aiheuttavat samoin väsymystä, uni- ja levottomuushäiriöitä ja masennusta.
  • Jos masennus on kehittynyt hyvin vakaviksi oireiksi, anna tarvittaessa lääkärin määrätä masennuslääkkeitä, sillä ne auttavat saamaa tilanteen hetkellisesti hallintaan ja voittaa aikaa ratkaisun löytämiseen. Lievemmissä tapauksissa kokeile ennen kemiallisia masennuslääkkeitä ahdistushäiriöitä rauhoittavia ravintolisiä kuten 5-HTP:tä (aminohappo, josta keho tuottaa serotoniinia – onnen hormonia), B-vitamiinejäD-vitamiinia, magnesiumia, Ashwagandhaa. Kaikki nämä aineet osallistuvat hyvin suurelta osin juuri hermojärjestelmän työhön, ja niiden puutteesta aiheutuu hermojärjestelmän häiriöitä ja vaurioita.
  • Paranna lisäksi suoliston mikroflooraa, koska juuri sieltä saavat alkunsa aineenvaihduntahäiriöt. Puhdista suolisto (ohut- ja paksusuoli) kuituaineilla, poista loiset loistenvastaisilla kasveilla (kurpitsansiemenet, Musta pähkinä, Neem, Pau D´Arco), ota lisäksi tulehduksenvastaisia aineita, esim. kurkumiini (käytetään myös masennuksen hoitoon), voikukkaD3-vitamiini ja korvaa vahingolliset bakteerit hyödyllisillä syömällä probioottisia ruokia kuten hapatetut vihannekset, hapankaali, tuoremaidosta tehty piimä, kefiiri, tai käytä probioottisia aineita eli maitohappobakteereita ravintolisänä, sillä hapatetut tuotteet eivät välttämättä anna tarvittavaa määrää probioottista mikroflooraa, joka peittäisi suoliston hyödyllisillä bakteereilla. Hyödylliset maitohappobakteerit vastaavat suolenseinän suojaamisesta, hajottavat ja pienivät ravintoa, neutraloivat vahingollisia mikrobeja, poistavat elimistöstä myrkky- ja kuona-aineita ja säilyttävät sekä henkistä että fyysistä terveyttämme.
  • Mene tarvittaessa psykologin tai terapeutin luo, hän auttaa työstämään sisäisiä traumoja ja pelkoja ja pääsemään niistä eroon.
Oliko tämä artikkeli hyödyllinen?
Kerro meille, jos pidit artikkelista. Tämä on ainoa tapa, jolla voimme parantaa.
Kyllä6
Ei0
Close Menu
×
×

Ostoskori