Säilyttääkseen vuoden ympäri reippautensa ja elinvoimansa elimistömme tarvitsee D-vitamiinia. Jos sen sijaan tunnet, että keho on uupunut ja energian puute vaivaa, kannattaa tutkituttaa itsensä siltä varalta, että elimistössä ei ole tätä tarpeellista vitamiinia tarpeeksi. Lähes 90 % ihmisen kehossa olevasta D-vitamiinista eli auringonpaistevitamiinista syntyy kosketuksesta aurinkoon. D-vitamiinin tallennuspaikka on maksa ja tallennettu varasto säilyy siinä enintään viisi kuukautta. Tällä vitamiinilla on meidän elimistössämme erittäin tärkeä rooli ja sen päätoimintona on kalsiumin ja fosforin aineenvaihdunnan säätely sekä luuston huoltaminen. Kun koko kehomme on auringossa 15 minuuttia, saamme suunnilleen 15.000 IU:ta D-vitamiinia. D-vitamiini auttaa myös vakauttamaan verenpainetta ja takaa normaalin veren hyytymisen ja sydäntoiminnan.

D-vitamiinin puute syntyy seuraavista syistä

D-vitamiinin puutetta aiheuttavat vähäinen auringonvalo, rintaruokinta, lihavuus, alkoholin liikakäyttö ja rajallinen ruokavalio.

Joskus ongelmana on myös se, että vaikka käytämmekin riittävästi D-vitamiinia, keho ei pysty imeytymisongelmien vuoksi käyttämään sitä hyväkseen. Tällöin syinä saattavat olla: liiallinen tupakointi ja alkoholin juominen, jotkut lääkkeet, ylipaino tai ikä. Siksi vitamiinin puutetta voi epäillä silloinkin, kun omasta mielestä ongelmaa ei pitäisi olla.

Lievittää mielentilaa

Vaikka elimistö ei saakaan D-vitamiinia riittävästi ja keholla on D-vitamiinin puute, saattaa puute jatkua vuosia ilman akuutteja oireita. Vitamiinin puute voi kuitenkin ilmetä aikuisilla yleisenä väsymyksen tunteena tai luu- ja lihassärkyinä, lihasheikkoutena tai surumielisyytenä. D-vitamiini antaa hämäränä aikana energiaa – se suojaa krooniselta väsymysoireyhtymältä (pussit silmien alla tai tummat silmänaluset) ja masennukselta. Myös kausittaista masennusta, joka tunnetaan talvi- ja syysmasennuksena, on onnistuseesti hoidettu juuri D-vitamiinilla.

Kerääntyykö kiloja liian nopeasti?

D-vitamiinin puute voi myös edistää ylipainoisuuden syntyä. On todettu, että D-vitamiini vähentää leptiinin erittymistä. Kyseessä on rasvasolujen tuottama hormoni, joka osallistuu painon säätelyyn. Katsotaan, että leptiini antaa aivoille viestin siitä, milloin rasvasolut ovat riittävän täynnä, mutta sitä, miten kaikki tarkalleen toimii, ei vielä tiedetä. Luultavasti lihominen pahentaa mainitun vitamiinin puutetta vielä enemmän siksi, että D-vitamiinin biosaatavuus ihon ja ravintoaineiden kautta on vaikeampaa.

Yksi ongelma, monia erilaisia oireita

D-vitamiinin puutteeseen voivat viitata myös kasvanut kipuherkkyys, uneliaisuus ja keskimääräistä korkeampi verenpaine, mutta samat oireet voivat johtua myös muista seikoista.

D-vitamiini -elintarvikelisä yhdessä kalsiumin kanssa auttaa iäkkäitä välttämään kaatumisen seurauksiin liittyviä terveysriskejä, koska luut ovat vahvempia. Koska D-vitamiinin roolina on auttaa juuri säilyttämään kehon sopivaa kalsiumtasoa, niin D-vitamiinin puutteen yhteydessä keho alkaa ottaa luissa olevaa kalsiumia, ja tämä sitten muuttaa luut hauraammiksi.

D-vitamiinin tasoa tutkitaan myös ruoansulatuskanavan sairauksien yhteydessä (imeytymishäiriöt) ja kroonisten munuaissairauksien yhteydessä (synteesihäiriö), sillä erilaiset tekijät voivat estää vitamiinin imeytymistä jopa silloin, kun henkilö käyttää esimerkiksi elintarvikelisiä. Tällaisia tekijöitä ovat: liiallinen alkoholi ja liiallinen tupakointi, tiettyjen lääkkeiden (suun kautta otettavat ehkäisyvalmisteet, glukortikoidit, statiinit ja kramppien vastaiset lääkkeet) käyttäminen, kortikosteroidit ja runsaasti kuituaineita sisältävä ruokavalio.

D-vitamiinin puutteen riskiryhmiä ovat esikouluikäiset lapset, menopaussi-ikäiset naiset, vanhukset, raskaana olevat, henkilöt, jotka asuvat alueilla, joilla UVB-säteilyn intensiivisyys on alhainen, sekä ylipainoiset ihmiset.

Kuinka paljon D-vitamiinia sitten otetaan?

Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen (EFSA) tekemien tutkimusten pohjalta nostettiin vuonna 2012 aikuisille turvallinen D-vitamiinimäärä vuorokaudessa 50 mikrogrammasta 100 mikrogrammaan (2000–4000 IU).

Liian paljon ei ole myöskään hyvä

D-vitamiinia umpimähkäisesti otettaessa voidaan aiheuttaa terveydelle vahinkoa. D-vitamiinin liiallinen käyttö voi olla vaarallista, sillä se voi johtaa kalsiumin ylirunsauteen. Jos kalsiumia on veressä liian paljon, mahdollisen yliannostuksen tunnuksina saattaa ilmetä sydämentykytystä, sekavuuden tunnetta, ummetusta ja pahoinvointia.

Testaa D-vitamiinin taso ennen annosten lisäämistä

Koska yliannostus saattaa päättyä terveyden vahingoittumiseen, kannattaa ennen otettavien D-vitamiinimäärien huomattavaa lisäämistä määrittää verikokeella, onko elimistössä D-vitamiinin puutetta.

Millaista D-vitamiinia voisi käyttää?

D-vitamiinin osalta laadun määrää sen perusöljy. Virolainen luomuhampunsiemenöljyn pohjalta tuotettu D-vitamiini on yksi maailman laadukkaimmista? Miten niin? Suuret lääketeollisuudet eivät käytä orgaanisia öljyjä tuotteiden valmistuksessa, vaan ne lähtevät farmasialle sopivammista öljyistä. (auringonkukansiemenöljy, rapsiöljy jne.)

Jos elimistössä on D3-vitamiinin puutetta, suosittelemme käyttämään Hamppuöljy D3-vitamiinia 4000 iu/tilkka. Niille, jotka eivät pidä hampun mausta, sopii hyvin maustamaton puhdas Kookosöljy D3-vitamiini 4000 iu/tilkla. Jos elimistössä ei ole D3-vitamiinin puutetta, on suositeltavaa säilyttää oma D3-vitamiinitaso Kookosöljy D3-vitamiini 1200 iu/tilkka

D-vitamiinin puutteen yhteydessä löydät parhaan valikoiman tästä:

Hyödyllisiä tietoja ja tosiseikkoja voit lukea lisäksi seuraavasta artikkelista ”Hyödyllistä tietoa ja tosiasioita D-vitamiinista”Lähteet:

D3-vitamiini – Wikipedia

 

Oliko tämä artikkeli hyödyllinen?

Close Menu
×
×

Ostoskori