Väsymys, kalpeus, sydän ja hengitysoireet, levottomat jalat, kylmät kädet ja jalat, huimaus ja päänsärky, poikkeava ruokahalu,  hiusten ongelmat ja hermoston häiriöt voivat olla merkki raudanpuutteesta. Joskus on vaikea tunnistaa raudanpuutetta, sillä oireet ovat melko yleisiä.

Väsymys

Enimmäkseen raudanpuutetta ilmaisee väsymys, koska rautaa tarvitaan hemoglobiinin tuottamiseen. Hemoglobiini on punasolujen proteiini, joka auttaa kehoa kuljettamaan happea. Jos elimistössä ei ole riittävästi hemoglobiinia, kudokset ja lihakset eivät saa riittävästi happea suorituskyvyn ja väsymyksen vähentämiseksi. Tämä johtaa anemiaan. Vaikka anemiaa on erityyppisiä, rautapulan anemia on yleisin maailmassa.

rauapuudus

Kalpeus

Vaalea iho ja tummat silmänaluset ovat toinen merkittävä merkki raudanpuutoksesta. Koska hemoglobiini veren punasoluissa e. Punaisissa verisoluissa se antaa vereen punaista väriä, ja niiden puute vähentää veren punaista väriä, mikä puolestaan ​​aiheuttaa ihon vaaleutta, poskien, huulien ja ikenien vaaleanpunaisen sävyn. Raudanpuutosta voidaan tarkastella vetämällä alasilmäluomea alaspäin tarkastaakseen onko sen sisäpuoli vaaleanpunainen tai kellertävä. Tämä viittaa myös raudanpuutteeseen.

Muutokset sydämen toiminnassa

Koska raudanpuutos vaikuttaa punasolujen määrään, niiden niukkuus voi myös vaikeuttaa sydämen työtä. Usein voi esiintyä muunmuassa sydämentykytystä, rintakipua ja hengenahdistusta. Ne voivat lopulta johtaa vakavampiin sydänsairauksiin.

Hengitys

Raudanpuutteen aikana hemoglobiini on alhainen elimistössä ja samoin ovat myös happitasot. Tämä tarkoittaa, että lihakset eivät saa riittävästi happea tavanomaiseen työhön, esimerkiksi kävelyyn. Tämän seurauksena hengitysnopeus kasvaa, kun keho yrittää saada lisää happea. Siksi hengitys on yleinen raudanpuutteen oire.

Levottomat jalat -oireyhtymä

Levottomat jalat aiheuttavat epämukavuuden tunnetta jaloissa, ja henkilöllä on vastustamaton halu liikkua helpottaakseen tunnetta. Valitettavasti ei ole kuitenkaan mahdollista lievittää tätä kutinaa liikuttamalla tai raapimalla. Tämä oireyhtymä on yksi oudoimmista raudanpuutoksen oireista.

Kylmät kädet ja jalat

Jos kärsit jatkuvasti kylmistä käsistä ja jaloista, jotka eivät lämpene millään tavalla, se osoittaa myös, että veresi ei välttämättä ole kunnossa, ja sinun kannattaisi mennä tarkistuttamaan veriarvosi.

Huimaus ja päänsärky

Tämä oire yhdessä rintakipun kanssa on kehon varoitussignaali. Se tarkoittaa,  että henkilön pitäisi päästä makuulle, koska hapen pääsy aivoihin ja sydämeen on häiriintynyt. Alhaiset hemoglobiinipitoisuudet punasoluissa merkitsevät sitä, että aivot eivät saa riittävästi happea. Tämän seurauksena aivojen verisuonet voivat turvota aiheuttamalla painetta ja päänsärkyä.

rauapuudus-peavalu

Poikkeava ruokahalu

Raudanpuute voi ilmetä joskus myös mielitekona sellaisiin asioihin, jotka eivät ole tarkoitettu syötäväksi, kuten savi, maaperä, hiekka, paperi ja jää.

Hiusten ongelmat

Raudanpuute voi haurastuttaa hiuksia ja jopa harmaannuttaa niitä ennen aikaisesti.

Hermoston häiriöt

Muita hermoston häiriöitä ovat muistihäiriöt, ärtyneisyys, heikkous ja aistimusten vääristyminen. Ruoansulatuskanavan oireita ovat ruokahaluttomuus, pahoinvointi, vatsakipu, oksentelu, ummetus tai vaitsan löysyys, kielen tulehdus, suun haavaumat ja nielemisvaikeudet.’

Kenellä on rautapuutetta?

Suurin osa kehosta löytyvästä raudasta on osa hemoglobiinia (85%) ja lihasten väriaine myoglobiinissa. Rauta osallistuu lukuisiin aineenvaihdunnan toimintoihin kehossa ja on osa monia entsyymejä. Rautaa tarvitaan monien kemiallisten yhdisteiden aktiivisuuteen aivokudoksessa, immuunijärjestelmässä ja muissa kudoksissa. Siten rauta on välttämätön immuunijärjestelmän toiminnalle sekä aivojen ja hermoston toiminnan ja kehityksen kannalta.

rauavaegus

Radanpuutteesta aiheutuva anemia on yleistä koululaisten, nuorten ja 15–50-vuotiaiden naisten keskuudessa. Erityisesti naisilla, joilla on runsaat kuukautiset (ainakin 30%: lla on raudanpuutetta). Oireet kehittyvät vähitellen ja voivat jäädä huomaamatta. Raskauden aikana anemiaa esiintyy 45%: lla naisista. Sikiön ja lasten kehittymisen aikana raudanpuutos voi estää keskushermoston kehittymistä. Siksi raudan lisääntynyt tarve ja raudanpuutteen vaara tai rauta-anemian riski ovat erityisen akuutteja lapsilla, nuorilla ja hedelmällisessä iässä olevilla naisilla.

Mikä voi aiheuttaa raudanpuutetta?

Raudanpuutetta voi esiintyä aspiriinin, runsaan kahvin, maidon ja vahvan teen kanssa – kulutus yli 3 kupillista päivässä, runsas kasviperäisten elintarvikkeiden käytön, pitkäaikaisen paaston, sairauden, fyysisen ylikuormituksen, haavojen ja ikääntymisen, tai tyrosiinin aminohapon, A-vitamiinin, fluorin, kuparin puutteen kanssa, sekä liiallinen B6-vitamiini ja kalsium. Naisilla raudanpuutetta esiintyy kolme kertaa useammin kuin miehillä (kuukautisten, synnytyksen, raskauden ja imetyksen vuoksi).

Anemiaa ilmaisee hemoglobiinipitoisuuden lasku alle normaaliarvon, joka voidaan havaita verikokeella. Miehillä normaali hemoglobiiniarvo on 130 – 170 g / l ja naisilla 120 – 150 g / l.

Kuinka paljon rautaa pitäisi olla yhdessä terveessä organismissa?

Päivittäinen raudan annostus on 15 – 18 mg, hoidollinen ja suurin annos on 50 mg. Hoitoannos on ehdottomasti määrättävä lääkärin tai ravintoterapeutin toimesta. 70 kiloisen miehen elimistössä on noin 4 grammaa rautaa. Naisten rautavarat ovat viidenneksen suuremmat. Raudan varastointipaikkoihin kuuluvat luuydin, maksa ja perna, ja ferritiini löytyy myös luustolihaksesta, sydänlihasesta ja muualta. 95% raudasta on läsnä soluissa ja noin 5% solunulkoisesti.

Kuinka paljon rautaa pitäisi saada päivittäin? Eri organismien rautavaatimukset vaihtelevat ajanjaksosta toiseen. Toisaalta myös raudan absorptiokyky vaihtelee. Vain 10-15% päivittäisen ruoan sisältämästä raudasta imeytyy. Vähäisellä rautavarastolla kehon kyky sitoa rautaa kasvaa. Esimerkiksi raskauden ja imetyksen aikana, kun naisten rautatarve on suurempi, sen imeytyminen nelinkertaistuu.

Naisten rautatarpeiden määrittäminen on vaikeinta – joillekin 12 mg riittää ja toiselle 18 mg on sopiva. Alle 10 mg rautaa suositellaan miehille ja naisille vaihdevuosien jälkeen.

Raskauden aikana elimistö ei normaalilla ravinnolla kata tarpeita, jotka johtuvat sikiön kasvusta. Siksi on erittäin tärkeää ottaa lääkärin tai apteekkihenkilökunnan suosittelemia rauta-ravintolisiä.

6 kuukauden ikäisestä aina 6 vuotiaaksi lapset tarvitsevat noin 8 mg rautaa päivässä. 7–10-vuotiaiden lapsien tulisi saada noin 10 mg päivässä. 12 mg on suositeltavaa murrosikäisille pojille. Tyttöjen raudan tarve nousee samalle tasolle naisten kanssa kuukautisten alkaessa.

A-, B2- ja C-vitamiinit, nikkeli, koboltti, kupari, mangaani, molybdeeni ja fluori lisäävät raudan imeytymistä.

Mitkä elintarvikkeet sisältävät rautaa?

Ruoassa on rautaa kahdessa muodossa – eläin- sekä kasviperäisestä ruoasta. Keho imee rautaa helpommin eläinperäisestä ravinnosta ja eläinperäistestä raudasta, koska sen imeytyminen ei ole riippuvainen muista elintarvikkeista tai mahahaposta. Eläinperäisen raudan parhaat lähteet ovat veri ja maksa, mutta myös punainen liha.

Huom! Raudan imeytyminen kasviperäisistä elintarvikkeista on lähes mahdotonta ilman C-vitamiinia tai muita orgaanisia happoja sisältävän ruoan samanaikaista saantia.

Kasvien parhaimpia raudanlähteitä ovat palkokasvit (pavut, linssit, herneet), mutta ne on käsiteltävä niin, että keho voi imeä raudan paremmin. Imeytyminen on helpointa ruisleivästä ja soijatuotteista.

Hyviä kasviperäisiä lähteitä ovat myös pähkinät (erityisesti hasselpähkinät), siemenet (erityisesti unikon, seesamin, auringonkukka- ja kurpitsansiemenet), kuivatut hedelmät (aprikoosit, persikat, luumut, rusinat) ja punajuurimehu. Suurimmat vihannesten ja luonnon aineiden rautapitoisuudet 100 grammaa kohden ovat esimerkiksi 95 mg timjami, 90 mg voikukkaa, 70 mg suolaheinä, 70 mg teelehdet, 30 mg nokkonen, 20 mg vadelmia, 20 mg mustikkaa, 11 mg kurpitsa, 10 mg seesamin siemenet ja 8,2 mg pellavansiemenet.

Rauta-ravinnelisät ovat peräisin risteytetyistä Brassican perheeseen kuuluvista kasveista. Tällä kasvilla on kyky kerätä runsaasti mineraaleja. Cytoplan Wholefood Rautakapselissa on 5 mg rautaa. Wholefood Rauta – ravinnelisä ei ärsytä suolta, on biologisesti tehokas, ei aiheuta ummetusta.

Ecosh Ferrochel® Iron Diglycinate on vahva rautalisä, jota ruoansulatuskanava sietää hyvin. Ecosh-rauta on turvallinen käytettäväksi raskaana oleville naisille, imettäville naisille, nuorille ja aikuisille. Toisin kuin useimmat rautavalmisteet, se ei aiheuta ummetusta tai vatsavaivoja.

Lähteet:

  1. L ja V. Mihkelsoo raamat “Isetervendamise käsiraamat”.
  2. https://www.healthline.com/nutrition/iron-deficiency-signs-symptoms#section10
  3. Tervisekool.ee 
  4. https://www.kliinikum.ee/yhendlabor/pildid/kasiraamat/MN/myoglobiin.pdf
  5. https://tervist24.ohtuleht.ee/603343/millised-toidud-on-parimad-raua-allikad
  6. https://tervisetestid.ee

Oliko tämä artikkeli hyödyllinen?

Close Menu
×
×

Ostoskori